Recenzje

kup bilety online

Świat na niby

Gdy na wakacje niemal wszystkie teatry zamykają dla widzów swoje podwoje, pamiętajmy, że są sceny, które gościnnie prezentują swój repertuar. Do nich należą Teatr Dramatyczny i dwie sceny pod egidą Fundacji Krystyny Jandy: Polonia i Och-Teatr. To znakomita okazja, by nadrobić zaległości, a dla recenzentów – by przypomnieć przedstawienia, których premiery miały miejsce jakiś czas temu.

Należy do nich między innymi czarna komedia „Udając ofiarę" Olega i Władimira Presniakowów, gra­na w Och-Teatrze. Tak naprawdę trudno ten tekst zakwalifikować jednoznacznie do konkretnego ga­tunku. Abstrakcyjny humor i re­konstrukcja policyjnych docho­dzeń, z których niewiele wynika, sprawiają, że widz czuje się trochę bezradny. Niemniej bawi się zna­komicie. Obsada, którą dobrała reżyserująca ten spektakl Krystyna Janda, budzi na przemian śmiech i grozę.

Niektórzy widzą w tym tekście o współczesnej Rosji odniesienia do „Hamleta". Młody Wala, absolwent uniwersytetu, wybiera pracę w po­licji, udając ofiarę w czasie wizji lo­kalnych. Jest to jednak sztuka dla sztuki, bo z dochodzenia nie wy­nika w żaden sposób, by za pomocą tej dekonspiracji przybliżyć się do sprawcy zbrodni. Jest to więc praca lekka, łatwa i przyjemna. Gdzieś czai się jednak niebezpieczeństwo, przed którym przestrzega Walę Duch Ojca. Jest to więc rodzaj gro­teski, w której część jest prawdą, a część zmyśleniem.

Jedno jest pewne - we współ­czesnej Rosji każdy pracuje na niby. Jaka praca, taka płaca. Ta mizeria jest śmieszna raczej dla widzów niż dla bohaterów, którym pew­nie należałoby współczuć. Tak czy inaczej, nikt tu nie ceni życia. Ani cudzego, ani własnego. Podobne od­czucie miałam na spektaklu, któ­ry według tego tekstu wystawił przed laty Teatr Współczesny. Jak widać, lata mijają, a ta „niby-rzeczy-wistość" stoi w miejscu.

Nie będę zdradzać finału. Zachętą może być natomiast ple­jada gwiazd: Izabela Dąbrowska, znakomita, abstrakcyjna w po­myśle na swoją kreację, Elżbie­ta Jarosik, sterująca bezwzględ­nie członkami rodziny, Elżbie­ta Romanowska, Agata Sasinowska, Mirosław Kropielnicki, żałosny przedstawiciel władzy, Adam Serowaniec, lekkomyślny Wala, Michał Żurawski, Stani­sław Brudny. Skorzystajmy więc z gościnności sceny Och-Teatru, by także zadumać się nad wciąż egzotyczną rzeczywistością na­szych sąsiadów.

 

 

 

 

Mecenas Technologiczny Teatrów

billenium

Doradca prawny teatrów

139279v1 CMS Logo LawTaxFuture Maxi RGB

PARTNER OCH-TEATRU

SHUK maxfilm

WYPOSAŻENIE TEATRÓW DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

mkidn

PREMIERY W 2023 ROKU DOFINANSOWANE PRZEZ

Warszawa-znak-RGB-kolorowy-pionowy

PATRONI MEDIALNI

Wyborcza logo Logo poziom kolor Rzeczpospolita duze new winieta spis 2rgb
Z OSTATNIEJ CHWILI !
X