kup bilety online

Komunikat prasowy

MISTRZOSTWO DO KWADRATU

Dagmara Kottke, www.teatrdlawas.pl

Od premiery tego spektaklu nie minęły jeszcze dwa tygodnie. Został on przyjęty bardzo pozytywnie, ciesząc się niesłabnącym zainteresowaniem ze strony widzów i pozytywnymi opiniami krytyków. O dziele w reżyserii Andrzeja Domalika napisano już wiele. Teraz zostaje wywołany do tablicy kolejny recenzent, który musi odpowiedzieć na pytanie, czego nauczył się na lekcji udzielonej na deskach warszawskiego OCH-Teatru przez dwie wielkie artystki: Marię Callas i Krystynę Jandę. Jednak gdy umysł wciąż nachodzą coraz to nowe przemyślenia i wnioski, trudno jest wyartykułować cokolwiek sensownego. A tym bardziej opisać coś, co tak mocno chwyta za serce i dotyka do żywego.

Nie ulega wątpliwości, że to niezwykle pouczający spektakl, w którym do pozornie zwyczajnej lekcji śpiewu zostaje przemycona bardzo mądra odpowiedź na pytanie, czym tak naprawdę jest życie i w jaki sposób można je przeżyć, by go nie zmarnować. Jest to również klarowna lekcja o zadaniach, jakie pełni sztuka w życiu człowieka. Nauka płynąca z tego pouczenia zdaje się uderzać w widza z podwójną siłą, ma bowiem swe źródła w twórczości i doświadczeniu dwóch wielkich artystek. Bo te dwie role: śpiewaczki operowej i aktorki – w jakiś przedziwny, nadnaturalny sposób przenikają się ze sobą, tworząc jedną, spójną historię, mądrą i przemyślaną opowieść. Słowa, jakie słyszymy podczas spektaklu, szarpią za serce. Za wszelką cenę pragnie się je zatrzymać, poszukując we własnym wnętrzu czegoś, co stanie się dlań podatnym i żyznym gruntem – tak, by mogły towarzyszyć nam już przez całe życie.

Krystyna Janda kreuje postać niezwykle zdyscyplinowaną i wzbudzającą respekt, która ma jasno sprecyzowane wymagania zarówno względem swoich uczniów, jak i – przede wszystkim – samej siebie. Z drugiej strony jednak aktorka daje nam poznać Marię Callas jako osobę wyjątkowo wrażliwą, obdarzoną nieprzeciętnym poczuciem humoru, artystkę posiadającą wyjątkowy talent, ale i doświadczoną cierpieniem, odrzuceniem, wspominającą trudną przeszłość. Śpiewaczka wchodzi w dyskurs z publicznością, rzuca zabawne, kąśliwe komentarze, miejscami staje się figlarna, czasem gderliwa i marudna. Mało kto podołałby takiej roli; mogłaby tego dokonać jedynie druga wielka artystka. Krystyna Janda po raz kolejny potwierdza, że nią jest.

Oczywiście nie sposób poprowadzić lekcję śpiewu bez śpiewających studentów. To trzy donośne głosy. Każdy ze studentów ma swoje słabe i mocne strony, które bardzo szybko wychwytuje wprawne ucho i oko pani nauczyciel. Te trzy kreacje można przenieść na każdą inną płaszczyznę życia. Uświadamiają one widzowi, że wielki talent to nie wszystko: by osiągnąć cel, potrzeba również wiele pracy nad sobą i samodyscypliny. Szansę na spełnienie marzeń mają jedynie odważni wariaci i ludzie, którzy dokładnie wiedzą, po co są na świecie.

Premiera spektaklu „Maria Callas. Master Class” zbiegła się z montażem nowych foteli w OCH-Teatrze. Wstawienie nowych, wytrzymałych foteli na premierę tak znakomitego dzieła to krok bardzo przemyślany: spektakl bowiem dosłownie wgniata w fotel. Tego uczucia nie opiszą żadne słowa – tak wielkiej lekcji trzeba doświadczyć na własnej skórze.

Mecenas
Technologiczny
Teatrów

Doradca
Prawny
Teatrów

Partner
Och-Teatru

Wyposażenie teatrów
dofinansowano
ze środków

PREMIERY W 2017 R.
DOFINANSOWANE PRZEZ


Patroni medialni